افزایش فروش رستوران

بهترین راهکار های عملی برای افزایش فروش و درآمد رستوران

افزایش فروش رستوران برای فعالین این صنف یکی از دغدغه های اصلی می باشد. در این دنیا، هر چه پیش می‌رویم انگار سرعت زمان از سرعت ما بیشتر است. گاهی زمان آنقدر زودتر از ما ثانیه‌ها را سپری می‌کند که دیگر زمانی برای پختن غذای دلچسب و باب‌میلمان را نداریم. با اینکه دلمان غذای خانگی می‌خواهد اما گاهی حتی فرصت این را نداریم که برای پختن غذا در کنار گاز خانه بایستیم. اینطور می‌شود که در کسری از زمان، تلفن را بر می‌داریم و به بهترین رستوران سفارش غذای خانگیِ محبوبمان را می‌دهیم.

در این مقاله قصد داریم به موضوع حاشیه سود و درآمد رستوران ها بپردازیم. می‌خواهیم بدانیم چطور درآمد رستوران افزایش پیدا می‌کند؟ اگر به دنبال راز موفقیت رستوران داری هستید با ما همراه باشید.

افزایش درآمد رستوران

انواع رستوران

ما آدمها اغلب تا کمترین فرصتی را پیدا می‌کنیم، علاقه داریم با دوست، همکار یا اقوام‌مان به جایی برویم تا هم غذایی میل کنیم و هم گپ وگفتی داشته باشیم. معمولا در این مواقع سلیقه‌ها متفاوت است و هر فردی یک سبک محیطی را می‌پسندند. درآمد رستوران داری در انواع مختلف آن متفاوت است. در ادامه با هم انواع رستوران را می‌بینیم:

  1. از نظر فرهنگ ایرانی :

  • سفره خانه :

    سفره خانه، نوعی رستوران با محیط و معماری سنتیِ‌ایرانی است که در آن غذاهای سنتی ایرانی پخته و ارائه می‌شود.

  • طباخی :

    طباخی، نوعی رستوران سنتی ایرانی است که در آن غذاهای سنگین و پرحجم مانند کله‌پاچه، خوراک مغز، خوراک زبان و غیره ارائه می‌شود.

  • دیزی‌سرا :

    مکانی خاص و حرفه‌ای که به پخت غذای سنتی ایرانی به نام دیزی(آبگوشت) می‌پردازد. معمولاً آبگوشت را در ظروف سفالی و لعابدار طبخ، آماده و سرو می‌شود که به دیزی سنگی معروف است.

  • چایخانه :

    چایخانه، از مکان‌هایی است که چای و دمنوش‌های ایرانی و گاه شرقی در غالبی سنتی مانند استکان کمر باریک و رسوم خاص ارائه می‌شود، اما امروزه با گسترش کافه و کافی‌شاپ‌ها این مکان‌ها از رونق افتاده است.

  • چلوکبابی :

    چلوکبابی محل طبخ و صرف انواع چلوکباب و خورش‌های ایرانی یا جگر، دل و قلوه گوسفندی است که کباب یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی نیز در بین توریست‌های خارجی به حساب می‌آید.

  1. از نظر فرهنگ خارجی :

  • کافی شاپ :

    مکانی است که در آن نوشیدنی‌های گرم و سرد و فست‌فودهای سبک ارائه می‌شود.

  • فست فود :

    شامل انواع غذاهای سریع مانند برگرها، هات داگها، سرخ‌کردنی‌ها و پیتزاها می‌باشد.

  • فست کژوال :

    فست کژوال‌ها در کنار برگرها و یا پیتزاها، انواع غذاهای ایتالیایی مانند پاستا، پیتزاهای ایتالیایی، سالادهایی مانند سزار و غیره را هم سرو می‌کنند.

  • کژوال داینینگ :

    یک سطح بالاتر از فست کژوال، کژوال داینینگ است. اصولا کژوال داینینگ ها رستوران هایی هستند که محیطی دلنشین، مدرن و نسبتا لوکس دارند و غذاهای متنوع‌تر، با کیفیت‌تر و با قیمتی به مراتب بالاتر نسبت به فست کژوال‌ها سرو می‌کنند.

  • کژوال پریمیوم :

    تنوع غذایی در این نوع رستوران شامل انواع فست‌فودها، غذاهای محلی، دریایی، اروپایی و بین المللی است. شما می‌توانید در یک رستوران کژوال پریمیوم در کنار یک پیتزای ایتالیایی، سوشی به همراه سوپ تایلندی و سیب‌زمینی سرخ‌کرده را هم سفارش دهید.

رستوران خوب

ویژگی هاب یک رستوران خوب برای افزایش فروش

علاوه بر اینکه رستوران‌گردی ، به یکی از علایق ما ایرانی‌ها تبدیل شده است، اما توجه به ویژگی‌های یک رستوران خوب هم از اهمیت زیادی برخوردار است. در نتیجه با هم به بعضی از ویژگی‌های رستوران خوب که به افزایش درآمد رستوران نیز کمک می کند می‌پردازیم:

ارائه غذای با کیفیت

غذای یک رستوران باید از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد. به طوری که بتوانی با چشمانی بسته و خیالی آسوده غذا را میل کنی.

پاکیزگی رستوران

وقتی رستوران فضای تمیزی داشته باشد، این خودش تداعی کننده محیط گرم خانه است و برای هر فردی خوشایند خواهد بود.

دکوراسیون رستوران

غذا هرچقدر که دلچسب و دل انگیز باشد، اما اگر دکوراسیون رستوران زیبا نباشد، شاید آن غذا هم تاثیر چندانی بر روح و جسم ما نگذارد و خاطره خوبی برایمان به یادگار نگذارد.

کارکنان مودب و پاسخگوی رستوران

مشتری از زمانی که وارد رستوران می‌شود، تمام لحظه‌ها را در خاطرش به ثبت می‌سپارد تا بررسی کند آیا بار دیگر به این رستوران بیاید یا نه. در نتیجه حتی رفتار کارکنان رستوران هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

آشپزخانه قابل رویت

وقتی آشپزخانه قابل مشاهده باشد و مشتریها بتوانند مراحل پخت غذایشان را ببینند، این مسئله باعث اطمینان و جلب اعتماد مشتریها خواهد شد.

قیمت، متناسب با نوع و کیفیت

غذا هرچقدر هم که با کیفیت باشد، اما اگر مقرون به صرفه نباشد، قطعا مشتری ناراضی خواهد بود. پس در نتیجه قیمت و کیفیت باید با هم تناسب داشته باشد.

راه های افزایش درآمد رستوران

راهکارهای افزایش فروش رستوران

بشر، همواره در هر شغلی که بوده است، تلاش داشته تا بهترین باشد و بتواند درآمد بهتر و بیشتری را بدست آورد. در این بخش می‌خواهیم با هم به بعضی از راهکارهای افزایش درآمد رستوران بپردازیم:

  1. مشتریها را به تبلیغ کننده تبدیل کنید

    وقتی با مشتریها مودبانه و خوب رفتار شود، کم‌کم آنها به مشتری دائمی رستوران تبدیل می‌شوند. از طرفی رستوران می‌تواند پایگاه داده‌ای از پیشنهادات، انتقادات و نظرات مشتریان خود را ثبت و اقدام به عملیاتی کردن پیشنهادات خوب آنها کند. وقتی مشتری ببیند که چقدر پیشنهادش ارزشمند بوده است و به این شکل در ادامه شاهد افزایش فروش رستوران خواهیم بود.

  2. افزایش فروش رستوران

    اگر کارکنان رستوران نتوانند ارتباط مودبانه و خوبی با مشتری برقرار کنند و نتوانند پاسخ‌های مناسبی به سوالهای مشتری درباره منو و غذاهای رستوران بدهند، در نتیجه افزایش فروشی هم در کار نخواهد بود. یکی از راه‌های افزایش سود رستوران ، ارتباط مودبانه و خوب کارکنان رستوران با مشتری‌ها است.

  3. تنظیم نرخ گردش میز مشتری

    باید بین دریافت سفارش مشتری، آماده‌سازی غذای مشتری، رفتن مشتری قبلی با احترام و تمیز کردن میز برای نشستن مشتری جدید، یک تنظیم زمان دقیقی وجود داشته باشد که مشتری قبلی و جدید، دلزده و ناراحت نشوند. بلکه هر دو در نهایت با خوشحالی و رضایت از رستوران خارج شوند. این موضوع یکی از راه‌های افزایش فروش رستوران و فست‌فود است.

  4. تبلیغات در رسانه های اجتماعی

    برای رستوران خود یک صفحه اجتماعی ایجاد کنید و از تصاویر و رویدادهای آینده که رستوران میزبانی میکند، خبر منتشر کنید. همچنین میتوانید از این صفحه برای اطلاع رسانی از تغییر منو، تغییر ساعت رستوران، یا تخفیفها، مخاطبین را مطلع کنید. این راه یکی از راههای بازاریابی رستوران است.

  5. ارائه خدمات رایگان در بعضی مناسبتها

    در بعضی از مناسبتهای مهم، نوشیدنی یا دونات رایگان ارائه دهید. به این شکل مشتری‌ها در ساعت کم کاری، به رستوران می آیند و در کمترین زمان شاهد افزایش درامد رستوران خواهیم بود.

  6. ارائه بشقاب کوچکتر

    در این روزها، مشتریها به جای اینکه یک وعده غذای کامل را سفارش بدهند، غذای کمتری را انتخاب و سفارش می‌دهند. در نتیجه بهتر است تعداد بیشتر و کوچکتری از ظروف را برای مشتریها تهیه کنید. این روش در فست‌فودها باعث افزایش فروش فست‌فود و رستوران خواهد شد.

  7. میزبانی رویدادها

    میتوانید میزبان رویدادهای مختلف باشید تا به این شکل جذب مشتری کنید و مشتریهای بیشتری در رستوران حضور پیدا کنند.

  8. قیمت گذاری منطقی منو

    برای قیمت گذاری منو باید هزینه غذای منو ، مخاطبین هدف، موقعیت مکانی در نظر گرفته شود. برای تعیین حاشیه سود رستوران باید به این موارد دقت شود.

  9. سفارش آنلاین غذا

    خیلی از مردم هستند که ترجیح میدهند به جای اینکه به رستوران بیایند، غذایشان را در خانه میل کنند. در نتیجه نباید از سفارش آنلاین غافل بود.

  10. بازاریابی آفلاین

    مشتریها، به خودیِ خود به رستوران نمی‌آید. در نتیجه برای جذب مشتری در رستوران ، باید هم بازاریابی آنلاین و هم بازاریابی آفلاین رستوران (پخش تراکت تبلیغاتی و غیره) را داشت. چون ممکن است خیلی‌ها از فناوری‌های روز به دور باشند اما با دیدن یک تراکت تبلیغاتی به رستوران بیایند.

درآمد رستوران داری 

جمع بندی

در این مقاله سعی شده است به موضوع افزایش فروش و سود رستوران و راه های کسب درآمد بیشتر از رستوران پرداخته شود. در ابتدا با هم به انواع رستوران ها پرداختیم. انواع رستورانها از نظر فرهنگ ایرانی و فرهنگ خارجی پرداخته شد. در ادامه با هم نکاتی را در مورد اینکه اساسا یک رستوران خوب چه ویژگی‌هایی دارد مرور کردیم. در نهایت نیز راه‌های افزایش فروش رستوران ارائه شد.

امیدواریم که مطالعه این مقاله، برایتان تداعی کننده خاطرات خوشِ رستوران‌گردی باشد.

در پایان اگر سوالی یا نظری در مورد این مقاله دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا
×